Revalidering

Revalidering hjælper borgere med begrænset arbejdsevne tilbage på arbejdsmarkedet.

    Obligatorisk Pensionsordning

    Udbetaler Esbjerg Kommune en af disse ydelser til dig?:

    • Sygedagpenge
    • Kontanthjælp
    • Supplement til brøkpension*
    • Revalideringsydelse
    • Ressourceforløbsydelser
    • Ledighedsydelse
    • Flekslønstilskud
    • Tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende med nedsat arbejdsevne

    Fra 1. januar 2020 indbetales der nu til din Obligatoriske Pensionsordning ved ATP.

    Din ydelse vil være den samme – du vil blot få et ekstra beløb, som vi sørger for bliver indbetalt til Obligatorisk Pensionsordning.

    Obligatorisk Pension bliver udbetalt som en del af ATP Livslang Pension, når du når folkepensionsalderen.
    Du kan læse mere på borger.dk

    *Hjælp til personer efter § 27 a i lov om aktiv
    socialpolitik, jf. § 80 b i lov om aktiv socialpolitik.

    Læs mere om Obligatorisk Pensionsordning

    Revalidering

    Revalidering og revalideringsydelsen blev afskaffet med virkning fra den 1. februar 2026, og borgere kan ikke længere få bevilget revalidering.

    Afskaffelsen af revalideringsordningen har ikke betydning for personer, som har fået bevilliget revalidering, herunder forrevalidering, senest den 31. januar 2026.

    For dig, der blev bevilliget revalidering senest den 31. januar 2026:

    • Du har ret til at påbegynde og fortsætte i revalideringsforløb, herunder forrevalidering, indtil forløbet er afsluttet efter de hidtil gældende regler.
    • Hvis det er et revalideringsforløb med revalideringsydelse, vil du kunne modtage revalideringsydelse, så længe du er i gang med revalideringsforløbet.
    • Det er et krav, at du fortsat opfylder betingelserne for revalidering i de hidtil gældende regler i kapitel 21 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og kapitel 6 c i lov om aktiv socialpolitik.
    • Når dit revalideringsforløb ophører, vil kommunen ikke have mulighed for at iværksætte en ny revalidering for dig, og du vil ikke længere have ret til revalideringsydelse. 
    Revalideringsydelse pr. måned i kr. før skat i 2026
    Persontype 2026
    Fyldt 30 år 22.056
    Under 30 år og forsørger eget barn i hjemmet 22.056
    Fyldt 25 år og har forsørgelsespligt over for ikke-hjemmeboende børn 17.736
    Fyldt 25 år og ikke har forsørgelsespligt over for børn 13.345
    Under 25 år og ikke boende hos en eller begge forældre 8.601
    Under 25 år og boende hos en eller begge forældre 4.151
    Under 25 år og er gravid og har passeret 12. svangerskabsuge 13.345
    Under 25 år og har en nærmere bestemt psykisk lidelse og har forsørgelsespligt over for ikke-hjemmeboende børn 17.736
    Under 25 år og har en nærmere bestemt psykisk lidelse og ikke er boende hos en eller begge forældre 13.345
    Under 25 år og modtager den maksimale hjælp i alt ved bidragspligt over for børn inkl. tillæg 17.736
    Har en indtægt i 6 måneder før afgørelsen om revalidering, der i gennemsnit overstiger højeste revalideringsydelse 22.056

    Revalideringsydelsen nedsættes, hvis du har en anden arbejdsindtægt, som overstiger 12.000 kr. (2026) pr. år.

    Ydelsen er skattepligtig og uafhængig af en evt. ægtefælles indkomst og formue.

    De nærmere bestemte psykiske lidelser omfatter diagnosticeret skizofreni, skizotypisk sindslidelse, vedvarende psykotisk tilstand, korterevarende psykotisk tilstand, skizoaffektiv lidelse, uspecificeret ikke organisk betinget psykose eller emotionelt ustabil personlighedsstruktur af borderlinetype.

    Der kan ikke udbetales revalideringsydelse under forrevalidering. 

    Hvis du efter overstået uddannelse/endt revalidering ikke er kommet i arbejde, kan du enten kontakte en a-kasse og undersøge, om du ved eventuelt medlemskab er berettiget til dagpenge, eller du kan kontakte kommunen og undersøge, om du er berettiget til kontanthjælp. Hvis du ikke kan komme i arbejde, fordi du har en varig funktionsnedsættelse, kan du i dialog med kommunen få afklaret, om du opfylder betingelserne for at få et fleksjob.  

    Hvem kan få fleksjob?

    Hvis du ikke er enig i kommunens afgørelse, skal du klage til kommunen inden 4 uger. Kommunen skal så genvurdere sin afgørelse inden 4 uger, fra de har modtaget din klage.

    Hvis kommunen fastholder sin afgørelse, sender kommunen din klage videre til Ankestyrelsen, som tager stilling til afgørelsen.

    19.08.2026 09:28 - Indhold hentet fra Borger.dk
    Skrevet af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering

    Engangstilskud til modtagere af forsørgelsesydelser

    Engangstilskuddet på 1.000 kr. udbetales automatisk i løbet af oktober 2020.

    Tilskuddet udbetales automatisk til personer, der – helt eller delvist – modtog en af bestemte forsørgelsesydelser for april måned 2020 og har en NemKonto

    Du kan læse mere om engangstillæget, og om du er berettiget til det på Borger.dk