Affald og genbrug
Du kan tilmelde din virksomhed til kommunens affaldsordninger, hvis I har brug for at få afhentet husholdningslignende affald og genbrug.
Hvilket affald henter vi ved jer?
Virksomheder kan få hentet husholdningslignende affald. Det vil i praksis sige, at det omfatter det affald, som jeres personale producerer. Det kan fx være snavset emballage og affald fra rengøring og oprydning i jeres lokaler.
Vær opmærksom på, at for restaffald kan I frit vælge beholderstørrelse og antal. Men for madaffald og genbrug, kan I kun få én beholder til henholdsvis madaffald (140 L), plast/drikkekarton/glas/metal (240 L) og papir/pap (240 L), da I kun kan få hentet genbrug som ved private husholdninger.
Vi tømmer restaffald og madaffald fra standplads. Genbrug tømmes fra skel, medmindre du har en landadresse med standplads. Vi tømmer fra kl. 06.00 i Esbjerg Midtby og på land. I resten af kommunen tømmer vi kl. 07.00.
Er du i tvivl om, hvad der gælder på jeres adresse, så kontakt Affaldskontoret via kontaktformular eller tlf.: 76 16 16 16.
Vælg mellem kommunal ordning eller privat transportør
Virksomheder kan frit vælge, om I vil bortskaffe jeres affald gennem de kommunale affaldsordninger eller gennem en godkendt privat transportør.
Her kan I tilmelde jer til de kommunale ordninger for affald og genbrug
Benytter I de kommunale ordninger, kan I her se hvilke beholdere virksomheden er tilmeldt.
Privat transportør
Hvis I vælger at bruge en privat transportør, skal du sikre dig, at transportøren er godkendt til opgaven.
Find Energistyrelsens liste over godkendte transportører her
Læs mere om affald
Virksomheder kan frit vælge, om I vil bortskaffe jeres affald og genbrug gennem de kommunale affaldsordninger eller gennem en godkendt privat transportør.
Her kan I tilmelde jer til den kommunale affaldsordning
Privat transportør
Hvis I vælger at bruge en privat transportør, skal du sikre dig, at transportøren er godkendt til opgaven.
Find Energistyrelsens liste over godkendte transportører her
Tilmeldingen skal foregå skriftligt ved at klikke på linket.
Følgende skal bruges til tilmeldingen:
- Virksomhedens navn
- Adresse, hvor materiel skal placeres
- CVR-nummer
- P-nummer
- Kontaktperson
- Telefon nummer
- Antal og type beholdere til restaffald.
Om I ønsker beholder til madaffald (140 L), metal/glas/plast/drikkekartoner (240 L), papir/pap/tekstilaffald (240 L).
Tilmeldingsperioden
Tilmeldingsperioden skal være af mindst 3 måneders varighed. I perioden kan virksomheden frit vælge antal/type beholder til restaffald og beholdere til genbrug som ved private husholdninger med afregning i henhold til gældende prisblad.
Ændringer
Ændring af eksisterende beholdere skal foregå skriftligt ved at kontakte Affald.
Afmelding
Afmelding af de kommunale affaldsordninger skal foregå skriftligt ved at kontakte Affald.
Tømningshyppighed
Vi tømmer restaffald og genbrug hver anden uge fra standplads og genbrug hver 4. uge fra skel. Genbrug skal stilles frem til skel på tømmedagen. For Esbjerg Midtby og på land er det kl. 06.00. I resten af kommunen er det kl. 07.00.
Er du i tvivl om, hvad der gælder på jeres adresse, så kontakt Affaldskontoret via kontaktformular eller tlf.: 76 16 16 16.
Gebyr
Opkrævning af gebyr foretages på regning, som udgangspunkt en årlig rate. Hvis der i løbet af året foretages ændringer i materiel, reguleres ændringen på regning/kreditering fra ændringsdato ved månedsvis opgørelse.
Der opkræves ikke gebyr ved tilmelding til affaldsordningen. Ved afmelding og ændring af materiel, herunder ekstra materiel, opkræves gebyr i henhold til gældende prisblad.
Husk at ændre ejeroplysninger
Da tømning af affald for virksomheder opkræves på regning (og ikke over bidragsbilletten), får Affaldskontoret ikke automatisk besked, når en ejendom overgår fra en virksomhedsejer til en anden virksomhedsejer.
Udgiften for tømning af restaffald opkræves hos den virksomhed, der er registreret i Affaldskontorets renovationsstyringssystem. Det er derfor vigtigt at melde ændring i ejeroplysninger, ellers er det den tidligere ejer, der kommer til at betale for den nye ejers brug af den kommunale affaldsordning.