Ejendomsskat

Du betaler grundskyld (ejendomsskat) til den kommune, din ejendom ligger i.

Det er Vurderingsstyrelsen, der vurderer din ejendom. Herunder kan du læse mere om både grundskyld og takster for renovation og rottebekæmpelse.

    Regulering af ejendomsskatten for 2021-2023

    Mange boligejere får i 2024-2026 nye, ændrede ejendomsskatteopgørelser for årene 2021-2023.

    Da Vurderingsstyrelsen beregnede ejendomsskatten (grundskylden) for 2021, 2022 og 2023, var 2020-vurderingen for ejerboliger endnu ikke klar. Derfor er grundskylden for disse år i første omgang blevet opkrævet på et midlertidigt grundlag.

    Vurderingsstyrelsen er gået i gang med at kigge på 2022-vurderingen. Den har ikke indvirkning på den ejendomsskat du har betalt til kommunen, men får først skattemæssig virkning fra ejendomsskatten for 2024, som blev opkrævet hos Skatteforvaltningen.
    Har du spørgsmål til 2022-vurderingen, skal du derfor rette henvendelse til Skatteforvaltningen på telefon 72 22 18 18.  

    Nu udsender Vurderingsstyrelsen løbende nye ejendomsvurderinger pr. 1. januar 2020 til boligejerne og beregner på den baggrund den endelige grundskyld for 2021, 2022 og 2023. Du kan derfor i løbet af året få nye ejendomsskatteopgørelser for årene 2021, 2022 og 2023.

    Du kan se nederst på din ejendomsskatteopgørelse, hvor meget du evt. skal betale eller have tilbagebetalt, når din grundskyld efterreguleres. Det er kun raten for 2026, som vil blive opkrævet eller udbetalt. Tal for årene 2021, 2022 eller 2023 viser blot, hvad du tidligere har betalt.

    Det er den nuværende ejer af en bolig, der får en eventuel efteropkrævning eller modtager penge retur, når reguleringen er sket.

    Læs mere om boligskatten for 2021-2023

    Læs mere om hvordan grundskyld beregnes

    Fra 2024 vil grundskylden blive opkrævet af Skatteforvaltningen, og denne opkrævning vil fremgå af din forskudsopgørelse. Dette betyder, at de opkrævninger, du modtager fra kommunen, vil være betydeligt mindre end tidligere.

    Du modtager en bidragsbillet fra kommunen, hvor der kan være gebyrer vedrørende forskellige tjenester som rottebekæmpelse, renovation, skorstensfejning, digebidrag og lignende. Gebyret for rottebekæmpelse bliver beregnet som 1/3 af kommunens udgift til rottebekæmpelse fordelt på alle ejendomme og 2/3 fordelt efter det bebyggede areal jf. BBR pr. 1. januar 2025.

    Som noget nyt vil der fra 2025 kun være én rate.

    Indefrysningslån

    Indefrysningslån er en ordning, der giver boligejere mulighed for at udskyde betalingen af boligskatten. 

    Fra 2024 vil renter blive pålagt indefrysningslån, når Vurderingsstyrelsen overtager ansvaret den 1. januar 2024.

    Overgangen til de nye regler sker automatisk for dem, der tidligere har haft indefrosset deres grundskyld hos kommunen. 

    Ønsker du at framelde dig indefrysningslånet, der dækker perioden frem til 2023, så kan du framelde dig via www.borger.dk. Se evt. guiden længere nede på siden.

    Du kan læse mere om indefrysningslån fra 2024, og hvordan du framelder dig på: vurderingsportalen.dk/indefrysning

     

    Pensionistlån

    Pensionistlån anvendes til betaling af grundskyld og er tilgængeligt for personer, der har nået folkepensionsalderen eller modtager pension eller efterløn. Fra 2024 vil der også være ændringer i denne ordning.

    Hvis du har et aktivt pensionistlån i kommunen, vil Skatteforvaltningen automatisk oprette et nyt lån, som gælder fra 2024. Samtidig stopper lånet hos kommunen, men du behøver ikke betale det tilbage, før du sælger den ejendom, du har lånet i.

    Hvis du ønsker at få overblik over dine lån frem til 2024, skal du kontakte den kommune, der har bevilget lånet.

    Hvis du har spørgsmål eller har brug for yderligere information om pensionistlån, kan du finde det hos Vurderingsstyrelsen: vurderingsportalen.dk/pensionistlån

    Har du brug for hjælp til digital selvbetjening?

    Vi har lavet en guide til hvordan du framelder indefrysningen af stigninger i grundskyld (ejendomsskat). Guiden indeholder vejledning og skærmbilleder af hvad du skal gøre. Guiden vises i en ny fane, du kan have åben ved siden af ansøgningen.

    Klik her for at åbne guiden om framelding af betaling af stigning i grundskyld.

    Pr. 1. maj 2021 er det blevet frivilligt at have stigningen i grundskylden indefrosset. Hvis du ønsker at framelde dig ordningen, skal du på www.borger.dk logge ind med dit MitID og framelde dig. Du vil få tilsendt et indbetalingskort til betaling af det indefrosne beløb. Hvis du senere fortryder, er det muligt samme sted at tilmelde dig igen. Dette vil så gælde fra efterfølgende rate-betaling.

    Har du ikke mulighed for at framelde dig på www.borger.dk, kan du sende et brev til os og framelde ad den vej

    Folketinget har den 12. april 2018 vedtaget lov nr. 278, som er en realisering af Regeringens udspil om tryghed for boligejerne. Loven skal sikre, at boligejere ikke stiger i ejendomsskat nu, men først betale stigningen når boligen sælges.

    Bidragsbilletten 2026 udsendes 8. december 2025. Bidragsbilletten udsendes via digital post. Du vil dermed altid kunne finde din bidragsbillet. Mangler du bidragsbilletten kan du hente den på borger.dk.

    Hvilke ejendomme er omfattet?

    Ordningen omfatter som udgangspunkt alle ejendomme, der er ejet af en fysisk person/flere fysiske personer, og hvor det indefrosne beløb overstiger 200 kr. pr. ejer. Dvs. firmaer er ikke omfattet af ordningen.

    Hvornår forfalder lånet?       

    Det indefrosne beløb forfalder til betaling efter at kommunen har registreret ejerskifte. Herefter vil der blive sendt en opkrævning på det indefrosne beløb til sælger. Køber vil først kunne få indefrosset stigningen fra året efter overtagelsen af ejendommen.

    Hvem hæfter for beløbet?

    Lånet hæfter personligt på ejeren af ejendommen, dog med det forbehold at hvis lånet ikke kan opkræves ved sælger, falder det tilbage og hæfter på ejendommen.

    Hvor kan jeg se indefrysningsbeløbet?

    Hver enkelt ejer vil hvert år modtaget en årsopgørelse over lånet.

    Bidragsbilletten 2026 udsendes primo december 2025. Bidragsbilletten udsendes via digital post. Du vil dermed altid kunne finde din bidragsbillet. Mangler du din bidragsbillet kan du hente den på www.borger.dk.

    Indbetalingskortet udsendes via digital post umiddelbart inden forfaldsdato. Indbetalingskortet udsendes inden årsskiftet. Hvis du tilmelder dig til betalingsservice, er du sikker på, at regningen bliver betalt til tiden. Husk dog altid at kontrollere, om betalingen står på betalingsoversigten.

    Det er Vurderingsstyrelsen, der vurderer din ejendom. Spørgsmål omhandlende vurderingen af din ejendom skal derfor rettes til Vurderingsstyrelsen. 

    Læs mere her

    Den skat, du betaler til kommunen, er grundskyld; i daglig tale kaldet ejendomsskat. Grundskyld beregnes af grundværdien på din ejendom, og det er den, du betaler skat af.  

    Du skal betale bidragene senest den 12. januar 2026. Er du tilmeldt betalingsservice sker det automatisk. Du skal dog altid kontrollere, at betalingen står på betalingsoversigten. Hvis du ikke er tilmeldt betalingsservice, udsendes indbetalingskort særskilt inden forfaldsdato.

    Du har selv pligt til at sikre, at der sker betaling til tiden.

    Der gives ikke kvittering for betalt ejendomsskat.

    Grundskyldspromillen for 2026 er 9,9. For landbrugsjorden uændret på 7,2. Promillen fastsættes af Byrådet samtidig med budgettet for efterfølgende år.

    Du kan finde alle priser på renovation her.

    Har du spørgsmål til opkrævningen, kan du rette henvendelse til Esbjerg Kommune, Affald på tlf 7616 1616. 

     

    Gebyret for rottebekæmpelse bliver beregnet som 1/3 af kommunens udgift til rottebekæmpelse fordelt på alle ejendomme og 2/3 fordelt efter det bebyggede areal jf. BBR pr. 1. januar 2025.

    Du kan finde din ejendomsvurdering på vurderingsportalen: vurderingsportalen.dk/kort.

    Har du spørgsmål til ejendomsvurderingen, skal du rette henvendelse til Vurderingsstyrelsen på tlf. 72 22 16 16.

    Har du spørgsmål til ejendomsskatten, skal du rette henvendelse til Esbjerg Kommune, ejendomsskat på tlf. 7616 1616.

    Byrådet har i forbindelse med budgetvedtagelsen for 2017 – 2020 besluttet at bevilge fritagelse for grundskyld efter ejendomsskattelovens § 8, stk. 1, litra b. I 2018 og 2019 kan bevilges 50 % fritagelse og fra 2020 kan der bevilges 100 % fritagelse.

    § 8, stk. 1, litra b:

    Sports- og idrætsanlæg tilhørende gymnastik-, idræts- og skytteforeninger eller andre organisationer med samme formål. Endvidere kan fritages ejendomme, der anvendes til ungdomslejre og lejrpladser eller til feriekoloni for børn, når ejeren er en organisation, hvis hovedformål er at fremme børns eller unge menneskers friluftsliv.

    Fritagelsen kan gives ved at sende en mail vedhæftet foreningens vedtægter til Byggeri via kontakt os til højre på siden.

    Henvendelse om påligning mm. bedes rettet til skorstensfejeren;

    • Ejendomme i tidligere Esbjerg Kommune og Grimstrup (tidl. Helle Kommune): tlf. 7512 7355 
    • Ejendomme i tidligere Bramming og Ribe Kommuner: tlf. 2633 1027